I.) A tömegkommunikáció
1.) Definíciója: a kommunikációnak az a fajtája, amely széles befogadó rétegnek közvetett és egyirányú módon információkat közvetít nyelvi és nem nyelvi jelek segítségével
2.) Jellemzői: - a feladó a befogadók halmazához küldi az üzeneteket
- a feladó nem mindig konkrét személy
- feladó és befogadó között nincs közvetlen kapcsolat, távol vannak egymástól térben és esetleg időben is. A rádió és a tv az időbeli távolságot megszünteti, de az online visszahallgatható, -nézhető műsorok ismét lehetővé teszik az időbeli eltolódást.
- a kommunikációs szerepek nem cserélődnek fel, legfeljebb időeltolódással
- lehetőséget ad a választásra (át/kikapcsolhatom, félretehetem)
3.) Funkciói: tájékoztatás, befolyásolás, vita, eszmecsere, szocializáció, kultúra közvetítése, oktatás, szórakoztatás
4.) Eszközei: Mindazok a technikai berendezések, amelyek az információkat meghatározott körben terjesztik. Pl. sajtó, rádió, film, számítógép, könyv. A tömegkommunikációs eszközök megteremtették a közvéleményt, és legfontosabb irányítóivá váltak.
a) Nyomtatott sajtó: - az egyik legfontosabb politikai propagandaeszköz
- az első kommunikációs eszköz
- az időszaki sajtó jellemzői: időszerűség = aktualitás
időszakosság = periodicitás
nyilvánosság = publicitás
- újság jellemzői: adott közösség általános érdeklődésének kielégítését szolgáló fórum; rendszeresen naponta, hetente kiadott periodika; híreket, kommentárokat, fotókat tartalmaz; nyomtatott médium.
b) Rádió és televízió: - adók csoportosításának szempontjai:
Terjesztés köre szerint:
- világméretű (pl. BBC, CNN)
- országos (pl. M1, MR1)
- határon túli (pl. Duna TV)
- regionális, helyi: egy településen, közösségen belül sugároz (pl. Tilos Rádió, BpTv)
Fenntartó szerint:
- közszolgálati: állami vagy önkormányzati támogatással, esetleg előfizetők díjából működik (pl. M1, MR1)
- kereskedelmi: magánerőből, reklámokból működik (pl. RTL Klub, Rádió 1)
- társadalmi, civil: kisebb közösség által működtetett (pl. Tilos rádió)
Műsorok témakörei szerint:
- egyprofilú adók: egy témakörű, pl. hírtévék (HírTv), zenei adók
- többprofilú adók: több témakör, pl. M1, RTL Klub
c) Internet: olyan adatbázis, ahonnan rengeteg információhoz juthatunk, ugyanakkor mi is hozzájárulhatunk tudásunkkal annak bővítéséhez, a fórumok lehetővé teszik a reagálást, visszacsatolást az információkra. A legelterjedtebbé, legnagyobbá, legszínesebbé vált napjainkra.
II. A tömegkommunikáció hatása a gondolkodásra
+ az írott nyelv meghatározta a gondolkodást is → elvontabbá tette
+ demokráciát erősíti: ismerni kell bizonyos információkat
+ hősöket, eszményeket, életcélokat teremt - gyakran valamilyen politikai vagy gazdasági célt szolgálva
+/- meghatározza, hogyan gondolkodjunk a világ dolgairól
+/- életvezetési mintákat közvetít
- a mai tömegkommunikáció negatívan befolyásolja az emberek minőségigényét
- elmélyült gondolkodásra nem ad esélyt, mert mindig újabb érdeklődést kelt fel, így sekélyessé tesz, elszoktat a kitartó figyelemtől
- ma már nagyobb szerepet tölt be az emberek életében, mint a család, az iskola
- a média osztja be napirendünket
- öltözködési, étkezési, vásárlási divatokat indít, fogyasztásra, túlfogyasztásra ösztönöz
- a legkifinomultabb módszerekkel összemos valóságot és álomvilágot, lényegest és lényegtelent, tényt és véleményt, valódi információt és szórakoztatást
- manipulál, dezinformál, az információval vissza is lehet élni - az első totális diktatúrák kommunikációja összekapcsolódott a rádióval, az újabbaké a televízióval és az internettel is
- médiakutatók már régen kimondták a kereskedelmi médiára vonatkozó alaptörvényszerűséget: „A médiában a rossz kiszorítja a jót, az értéktelen az értékest.”