A publicisztikai stílus a sajtó, az újságírás, a publicisztikai művek tipikus nyelvhasználata.
Feladata, hogy tájékoztassa a társadalom tagjait az időszerű politikai, gazdasági, kulturális stb. eseményekről, emellett elvi felelősséggel és meggyőző szándékkal elemzi a kérdéseket, a megfogalmazásban pedig irodalmi nyelvi igényesség jellemzi. A publicista tehát közérdekű dolgokról szól személyes meggyőződéssel.
Műfajai:
- hír
- közlemény
- tudósítás
- riport
- interjú
- cikk
- kritika
- glossza
A publicisztikai stílus jellemző vonásai:
- több nyelvi ill. stílusréteg keveredik benne (szépirodalmi, tudományos, társalgási stílus)
- közérthetőség, a meggyőzésre, a közvetlen hatásra való törekvés
- közkeletű nyelvi kifejezőeszközök, fordulatok, szólások, hatásos új szavak (neologizmusok) alkalmazása
- szereti az időszerű vonatkozásokat (kortársak neve, időmegjelölés, szervezetekre, intézményekre való hivatkozás stb.)
- figyelemfelkeltő, hatásos címek
- a beszélt nyelvhez hasonlóan olykor lazább, könnyedebb
- a mondatok szerkezeti felépítésében általában világosságra törekszik, de ha a téma úgy kívánja, a bonyolultabb megformáltságtól sem idegenkedik
- a személyes véleménynek, meggyőződésnek is helye van
- alakzatok használata (kérdés, felkiáltás, halmozás, fokozás, párhuzam, ellentét)
- idézetek, hivatkozások
- kifejező értéke lehet az írás képének, a képi illusztrációknak is